Doorgaan naar hoofdcontent

Ahorn-Pecan Koekjes / Maple-Pecan Cookies

In mijn huis lopen mensen nogal eens recht naar de koekjestrommel, ze weten gewoon dat deze altijd gevuld is met lekkers! Dit verklaart ook meteen waarom er zo weinig koekjes op de foto staan, ze waren bijna allemaal verdwenen voordat ik een foto kon nemen. ­čśŐ

En ik kan het niet ontkennen, ik eet graag koekjes. Koekjes zijn een kleine zonde, zo eentje en misschien nog een tweede…
Vandaag twee van mijn favoriete ingredi├źnten gecombineerd in een koekje:

*pecans
*ahorn siroop

En zoals ze altijd zeggen: What grows together, goes together! In dit geval twee Amerikaans-Canadese top producten.

De koekjes zijn licht krokant aan de buitenkant en smeuïg & zacht vanbinnen. Ze doen het beregoed bij een glaasje mylk! Dat is alvast wat ik nu ga doen, cookies & mylk!

Ahorn-Pecan Koekjes
veganistisch, sojavrij

Voor 15 à 16 koekjes:
Ingredi├źnten:
1 flax eitje (1 eetlepel gemalen lijnzaad + 3 eetlepels water)
½ cup/80 gram plantaardige boter
¼ cup/50 gram kokosbloesemsuiker
¼ cup/60 ml ahornsiroop
1 theelepel vanille extract
1 ½ cup/240 gram speltbloem
¼ theelepel bakpoeder*
¼ + theelepel wijnsteenzuur bakpoeder*
Snufje zout
15-16 halve pecans

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180° Celsius. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Meng het gemalen lijnzaad met het water en laat het geheel ongeveer 5 à 10 minuten staan of tot een gel is gevormd.
Smelt de boter in een pannetje. Roer er de kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, vanille extract en flax eitje door.
Spatel de bloem, zout, bakpoeder & wijnsteenzuur erdoor.
Doe het mengsel in een spuitzak met een gekarteld spuitmondje. Spuit de koekjes op de bakplaat en druk er een pecan in.
Bak de koekjes in 12 à 15 minuten goudbruin. Laat volledig afkoelen op een rooster.

Nota:
*Als je geen wijnsteenzuur bakpoeder hebt, gebruik dan extra bakpoeder.
**Gebruik voor zoetere koekjes twee eetlepels extra ahornsiroop of kokosbloesemsuiker.


Maple-Pecan Cookies
vegan, soy free

Makes 15-16 cookies:
Ingredients:
1 flax egg (1 tbsp ground flax seed + 3 tbsp water)
½ cup/80 grams non-diary butter
¼ cup/80 grams coconut blossom sugar
¼ cup/60 ml maple syrup
1 tsp vanilla extract
1 ½ cup spelt flour
¼ tsp baking powder*
¼ + tsp cream of tartar*
Pinch of salt
15-16 pecans halfs

Instructions:
Preheat the oven to 180° Celsius/350° Fahrenheit. Line a baking tray with baking paper.
In a bowl, mix the ground flax seed with the water. Let it sit for 5 to 10 minutes until a gel has formed.
Melt the butter in a small pan. Stir in coconut blossom sugar, maple syrup, vanilla extract and flax egg.
Whisk in the flour, salt , baking powder and cream of tartar.
Place the mixture in a piping bag fitted with a nozzle. Pipe cookies on the baking tray and press a pecan into each cookie.
Bake the cookies for 12-15 minutes. Completely cool down on a wire rack.

Note:
*If you don’t have cream of tartar, use extra baking powder instead.
** Use two tbsp extra maple syrup or coconut blossom sugar for sweeter cookies.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Tofu Tajine met Olijven & Tomatensaus / Tofu Tajine with Olives & Tomato Sauce

Snelle & simpele saffraan-gember tajine met tofu, olijven & gekruide tomatensaus.

Een aantal weken geleden had ik een etentje met twee voor mij zeer bijzondere mensen. Op het menu:
* Tajine met tofu * Couscous salade met oven geroosterde wortelen, abrikozen & tofu feta * Harissa-komijn yofu (als extraatje voor de liefhebbers van pittig eten) * Marokkaanse cake
De tajine heeft tofu als basis. Tofu in een tajine? Ook ik was er vroeger geen fan van, het leek gewoon iets te missen. Tot ik deze tajine maakte. De tofu wordt eerst gemarineerd met citroen, gember en saffraan, en daarna krokant aangebakken. Nog een mild gekruide tomatensaus en groene olijven om de tajine compleet te maken, et voilà. Ik gebruik ingelegde citroen in het recept, een typische Marokkaanse smaak. Als je hier geen fan van bent, kan je deze gewoon weglaten of minder gebruiken. De tajine zal nog steeds kruidig & smaakvol zijn.
Deze tajine kan op voorrand bereid worden, altijd handig als je gasten ontvangt.
* to…

Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs

Luchtige hazelnoot pannenkoekjes in Amerikaanse stijl, met instant gekarameliseerde vijgen & geroosterde hazelnoten.
Eerst en vooral een bekentenis. Als kind ben ik nooit een fan geweest van pannenkoeken, toch niet de pannenkoeken zoals we ze hier kennen. Als er vroeger pannenkoeken gebakken werden, kwam er standaard iets anders op tafel voor mij.
Eens veganist, heb ik de American pancakes leren kennen… en deze doen het dus wel voor mij! Misschien is het de luchtigheid? Of de dikte van de pancakes? Het lijken wel kleine wolkjes van plezier!
Het receptje dan maar. De pannenkoekjes bestaan uit een simpel en snel beslag, met speltbloem & hazelnootpoeder. De vijgen worden instant gekarameliseerd. Geen gedoe aan het ontbijt of brunch met een keukenvoorraad aan potten & pannen en massa’s ingredi├źnten! Nog even afwerken met geroosterde hazelnoten en natuurlijk ahornsiroop of kokosbloesemsiroop. Want eerlijk, pancakes kunnen toch niet bestaan zonder siroop!????? Iedereen mee hier? E…

Romige Rijst Ovenschotel met Bonen, Champignons, Spinazie & Vegan Kaas / Creamy & Cheezy Rice Casserole with Beans, Mushrooms & Spinach

Romige ovenschotel met rijst, champignons, spinazie en gesmolten kaaslaagje!
Ik krijg wel eens de vraag waar ik de inspiratie voor mijn recepten haal. Het antwoord is heel simpel, in de ijskast en voorraadkast. Ik heb niet de gewoonte om gericht boodschappen te doen. Ik koop gewoon wat er in het seizoen is, of wat er aantrekkelijk en vers uitziet. Eens thuis zie ik wel wat er gemaakt wordt. Als je al verse groenten in huis hebt, kan er al niet veel mis gaan. Aanvullen met de nodige gezonde proteïnen, zoals bonen of linzen. Nog een beetje kruiden & specerijen om het geheel een beetje te pimpen en je maaltijd is al bijna klaar. Zo simpel kan het dus zijn.
De zomer lijkt al weer ver weg in ons landje, tijd dus voor een verwarmende schotel. Vandaag werd het een ovenschotel met als basis groenten en bonen, aangevuld met volwaardige rijst. Om de schotel af te werken en romiger te maken, kokosmelk en plantaardige kaas. De ovenschotel kan op voorhand bereid worden, en later opgewarmd worden.
*…