Doorgaan naar hoofdcontent

Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs


Luchtige hazelnoot pannenkoekjes in Amerikaanse stijl, met instant gekarameliseerde vijgen & geroosterde hazelnoten.

Eerst en vooral een bekentenis. Als kind ben ik nooit een fan geweest van pannenkoeken, toch niet de pannenkoeken zoals we ze hier kennen. Als er vroeger pannenkoeken gebakken werden, kwam er standaard iets anders op tafel voor mij.

Eens veganist, heb ik de American pancakes leren kennen… en deze doen het dus wel voor mij! Misschien is het de luchtigheid? Of de dikte van de pancakes? Het lijken wel kleine wolkjes van plezier!

Het receptje dan maar. De pannenkoekjes bestaan uit een simpel en snel beslag, met speltbloem & hazelnootpoeder. De vijgen worden instant gekarameliseerd. Geen gedoe aan het ontbijt of brunch met een keukenvoorraad aan potten & pannen en massa’s ingrediënten! Nog even afwerken met geroosterde hazelnoten en natuurlijk ahornsiroop of kokosbloesemsiroop. Want eerlijk, pancakes kunnen toch niet bestaan zonder siroop!????? Iedereen mee hier?
Een andere mogelijkheid is een bolletje vegan ijs, voor een nog meer decadente versie… Wie o wie durft het aan?

En aangezien verse vijgen slechts kort in seizoen zijn, profiteer ervan en maak gewoon pannenkoekjes!

Smakelijk! 


Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen
veganistisch, sojavrij

Voor 2 à 3 personen:
Ingrediënten:
Voor de hazelnoot pannenkoekjes:
½ cup + 2 eetlepels speltbloem
4 eetlepels (geroosterd) hazelnootpoeder
1 theelepel bakpoeder
Snufje zout
½ cup hazelnootmelk
2 eetlepels agavesiroop of ahornsiroop
2 theelepels neutrale olie
1 theelepel vanille extract
Voor de gekarameliseerde vijgen:
3 verse vijgen
2 eetlepels rietsuiker
Afwerking:
Geroosterde hazelnoten, gehakt
Ahornsiroop of kokosbloesemsiroop

Bereidingswijze:
Voor de hazelnoot pannenkoekjes:
Meng de speltbloem met het bakpoeder, zout en hazelnootpoeder.
Roer de hazelnootmelk, agavesiroop, olie en vanille extract door de droge ingrediënten.
Verhit een antiaanbakpan over medium hitte. Vet lichtjes in met olie.
Schep of giet een paar eetlepels tot ¼ cup (afhankelijk van de gewenste grootte) van het beslag in de pan.
Bak de pannenkoekjes tot er veel luchtbelletjes verschijnen. Draai de pannenkoekjes om en bak nog een minuutje of tot licht goudkleurig.
Voor de gekarameliseerde vijgen:
Snijd de vijgen in 4 partjes. Dip de snijkanten van de vijgen in rietsuiker. Bak de vijgen aan beide kanten tot ze krokant en gekarameliseerd zijn (ongeveer 1 min.). Je kan hiervoor de pan van de pannenkoekjes gebruiken.
Samenstelling:
Serveer de pannenkoekjes met de gekarameliseerde vijgen, gehakte hazelnoten en ahornsiroop/kokosbloesemsiroop.


Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs
vegan, soy free

Serves 2-3:
Ingredients:
For the hazelnut pancakes:
½ cup + 2 tbsp spelt flour
4 tbsp (toasted) hazelnut powder
1 tsp baking powder
Pinch of salt
½ cup hazelnut milk
2 tbsp agave
2 tsp neutral oil
1 tsp vanilla extract
For the caramelized figs:
3 fresh figs
2 tbsp cane sugar
Garnish:
Toasted hazelnuts, chopped
Maple syrup or coconut blossom syrup

Instructions:
For the hazelnut pancakes:
In a bowl mix spelt flour, hazelnut powder, salt and baking powder.
Mix in the hazelnut milk, agave or maple syrup and vanilla extract.
The batter should be thick in consistency.
Heat a non-stick pan over medium heat and lightly grease with oil.
Scoop or pour a few tbsp to ¼ cup of batter (depending on the desired size) into the pan.
Bake the pancakes until many bubbles appear. Flip and bake for another minute or until golden.
For the caramelized figs:
Slice the figs in four. Dip the segments into the cane sugar. Fry the figs on both sides until crunchy and caramelised (about 1 min.).  You can use the pan from the pancakes.
Assembly:
Serve the hazelnut pancakes with caramelised figs, toasted hazelnuts and maple syrup/coconut blossom syrup.


Reacties

Populaire berichten van deze blog

Pompoencake met Pecan Crumble & Sinaasappelglazuur (of muffins) / Pumpkin Cake with Pecan Streusel & Orange Glaze (or muffins)

Pompoen, pecannoten & sinaasappel… Een griezelig lekkere Halloween cake!



Het moet natuurlijk helemaal geen Halloween zijn voor deze cake… ook op andere dagen is de cake huiveringwekkend lekker!
Ik heb morgen een dagje uit met een wandeling gepland. Om mijn maatje te verrassen (en voor een beetje extra energie onderweg), nog snel een cake gebakken. Ik hoop alvast dat ik in mijn opzet ben geslaagd.
En met de herfst en al zijn pompoenenpracht, moest dit natuurlijk een pompoencake zijn. De pompoen krijgt het gezelschap van pecannoten en sinaasappel. Want eens ik dan toch aan het bakken was, besloot ik de cake maar een klein extraatje mee te geven. Zo werkt het nu eenmaal in mijn keuken. En hoewel de crumble en het glazuur optioneel zijn, hoezo optioneel??? Waren we het er dan niet over eens dat het crumble laagje het beste gedeelte van de cake is?! Als je dan al iets als optioneel wilt beschouwen, laat dan het bordje & vorkje weg...
* smeuïge & kruidige pompoencake; * pecan crumble…

Speculaas-Marsepein Cake / Speculaas/Biscoff-Marzipan Cake

Speculaascake met een laagje marsepein, ook gekend als gevulde speculaascake!


Met Sinterklaas weer in aantocht vullen de rekken in de winkels zich weer met het nodige zoets & snoepgoed. Van chocolade, speculoos/speculaas, amandelspijs, pepernoten… noem het maar op. Keuze te over! Ik laat al dat lekkers meestal gewoon aan mij voorbijgaan en bak gewoon zelf iets. Zoals deze speculaas-marsepeincake.
En wie kent hem niet, de gevulde speculaas? Een laag marsepein tussen twee laagjes speculaaskoek. Het is dan ook een ideaal huwelijk. Vandaag echter geen koek, maar cake. Het principe is hetzelfde, kruidige speculaascake gevuld met een laagje amandelspijs. Nog een beker warme chocolademelk en je avond kan niet meer stuk!
Van de overschot marsepein heb ik nog een paar paddenstoeltjes gemaakt ter decoratie. Optioneel, maar leuk.

Voor de paddenstoeltjes: Neem een bolletje marsepein en vorm er met je handen een plat schijfje mee, dit hoeft helemaal niet perfect rond & afgelijnd te zijn, in de…

Citroen-Chia-Amandelpulp Koekjes / Lemon-Chia-Almond Pulp Cookies

Koekjes met citroen & chia zaadjes, op basis van amandelpulp.


Een aantal weken geleden kreeg ik van iemand de vraag om een receptje met amandelpulp. Hier bij Chillies for Chocolate ga ik altijd graag op verzoekjes in als het een beetje in de lijn ligt van mijn kookstijl.
Ook ik heb vaak een voorraadje amandelpulp in huis. Het is dan ook geen rare vraag, wat ermee gedaan? Heel vaak voeg ik de pulp gewoon toe aan havermout & smoothies, maar ik kan me voorstellen dat dit na een tijdje gaat vervelen. Dit is bij mij trouwens ook het geval. Oplossing?! Je kan ook perfect bakken met notenpulp. Altijd een beetje een aangenamere manier van pulp eten, dat dacht ik dan zo.
Rarara… koekjes! Wie o wie weet er nog niet dat ik al eens graag een koekje eet. Ter gelegenheid, heb ik twee koekjes gebakken op basis van amandelpulp. Het receptje van vandaag is het eerste van de twee. Het andere wordt één van de komende weken gepost.
Citroen en chia zaadjes. De koekjes zijn zacht & smeuïg met een …